1 فوریه 2023- کنترل ضعیف قند خون می تواند با افزایش دمای مرکزی بدن و افزایش ضربان قلب در مردان مبتلا به دیابت نوع 2 که از نظر فیزیکی فعال هستند، همراه باشد. تحقیقات منتشر شده درExperimental Physiology  نشان داد که در حالی که هموگلوبینA1c (نشانگر رایج برای کنترل طولانی مدت قند خون) با تفاوت در میزان گرمای از دست رفته از بدن ارتباطی ندارد، اما با هر درصد افزایش هموگلوبینA1c (از 5.1٪ به 9.1٪) در مردان مبتلا به دیابت نوع 2 در طول دوچرخه سواری در یک محفظه ی گرم، ضربان قلب شش ضربان در هر دقیقه، و دمای مرکزی بدن 0.2 درجه ی سانتیگراد افزایش می یابد.

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند توانایی خود را در کاهش گرما از دست بدهند، و این وضع می تواند خطر ابتلا به آسیب های ناشی از گرما را در طول یک استرس گرمایی افزایش دهد. با این حال، علت کاهش ظرفیت بدن این افراد برای دفع گرما به خوبی شناخته نشده است. با توجه به اینکه کشورهای سراسر جهان با افزایش دمای شدیدتر و پایدارتر و همچنین دمای متوسط بالاتر در تابستان مانند امواج گرمای جهانی در سال 2022 مواجه هستند، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند.

محققان دانشگاه اتاوا در کانادا به بررسی تاثیر کنترل قند خون بر توانایی بدن برای از دست دادن گرما در طول ورزش در هوای گرم پرداختند. اگرچه به نظر نمی رسید که کنترل بدتر قند خون باعث اختلال در کاهش گرمای کل بدن شود، ارتباط بین افزایش مزمن قند خون(که از طریق هموگلوبینA1c مشخص می شود)با دمای مرکزی بدن و ضربان قلب بالاتر می تواند نقش آن را در تنظیم حرارت نشان دهد.

نکته مهم این است که به نظر نمی رسد این تأثیر به آمادگی جسمانی شرکت کنندگان مرتبط باشد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2، کنترل ضعیف قند خون می‌تواند منجر به افزایش خطر رسیدن دمای هسته ی بدن به دمای خطرناک بالا و فشار بیشتر بر قلب در طول فعالیت بدنی در گرما شود. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید این ارتباط مورد نیاز است و برای درک اینکه چرا این اختلالات حتی زمانی که از دست دادن گرما به خطر نمی افتد، مشاهده می شود.

سرپرست این تیم دکتر Glen Kenny، گفت: تحقیقات قبلی نشان داد که پیری با کاهش توانایی بدن در دفع گرما مرتبط است، که در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بارزتر است. با این حال، همچنان مشخص نیست که کنترل طولانی مدت قند خون تا چه حد ممکن است واسطه ی این پاسخ باشد. با بررسی تبادل حرارت کل بدن با استفاده از کالری سنج منحصر به فرد ما (دستگاهی که میزان دقیق گرمای دفع شده توسط بدن انسان را اندازه گیری می کند)، ما توانستیم درک بهتری از ارتباط بین کنترل طولانی مدت قند خون و ظرفیت فیزیولوژیکی بدن برای دفع گرما در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به دست آوریم.

به طور کلی ورزش منظم برای مدیریت و بهبود کنترل قند خون توصیه می شود. با این حال، افزایش دمای جهانی و امواج گرمای پایدار، مدیریت این بیماری را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 چالش برانگیز می کند زیرا دستورالعمل های بهداشتی فعلی توصیه می کنند از ورزش در هوای گرم خودداری کنند. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز در معرض خطر بیشتری از استرس ناشی از گرما هستند که با افزایش سن خطر آن افزایش می یابد.

محققان کنترل قند خون را با اندازه گیری نسبت هموگلوبین گلیکوزیله در خون کنترل کردند- هموگلوبین با مولکول‌های قند متصل به آن، کنترل قند خون را تقریباً در 3 ماه گذشته منعکس می‌کند. سطح طبیعی هموگلوبین گلیکوزیله 4-6٪ است در حالی که یک سطح خوب برای افراد دیابتی ≤7٪ است.

گروهی متشکل از 26 مرد در سنین 43 تا 73 سال که از نظر بدنی فعال بودند و از تشخیص دیابت نوع 2 برای آنها 5 سال یا بیشتر می گذشت، تست استرس گرمایی ورزشی را انجام دادند که شامل دوچرخه‌سواری در کالری‌سنج تنظیم شده روی 40 درجه سانتی‌گراد بود. پس از 30 دقیقه نشستن در حالت استراحت، آنها سه دوره ی 30 دقیقه ای دوچرخه سواری را با 15 دقیقه استراحت در بین هر مسابقه، با شدت ورزش سبک، متوسط و شدید انجام دادند. شدت ها بر اساس نرخ ثابتی از تولید گرمای متابولیک نسبت به اندازه ی بدن تنظیم شدند، به طوری که به هر یک از شرکت کنندگان بار حرارتی و در نتیجه مقدار گرمای یکسانی داده شد تا از دست بدهد.

محققان هشدار دادند که این یافته ها بر اساس مطالعه ی گروهی از مردان دارای فعالیت بدنی بدست آمده است (حداقل 150 دقیقه ورزش در هفته). این نتایج ممکن است برای گروهی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که مستعدترین افراد برای آسیب ناشی از گرما هستند، قابل تعمیم نباشد. تحقیقات بیشتری برای درک تغییرات در ظرفیت فیزیولوژیکی بدن برای دفع گرما هنگام ورزش کردن افراد کم تحرک و آسیب پذیرتر در گرما مورد نیاز است.

دکتر Kenny، گفت: دیابت نوع 2 در مقایسه با جمعیت عمومی با نرخ بالاتری از گرمازدگی و مرگ در طول استرس گرمایی مرتبط است. با تعریف سطوح استرس گرمایی که در آن سطوح اختلالات مرتبط با دیابت در توانایی بدن برای از دست دادن گرما باعث افزایش خطرناک دمای هسته بدن می شود، ما می‌توانیم توصیه‌های بهتری برای محافظت در برابر حرارت، سلامتی و رفاه این افراد آسیب پذیرارائه دهیم. این شامل راهنمایی هایی است که می تواند به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کمک کند تا استرس گرمایی را در بیمارانی که در اوقات فراغت، در هوای گرم به فعالیت های ورزشی یا فعالیت های شغلی می پردازند، مدیریت کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-02-poor-blood-sugar-affect-body.html